واحد نیوز mobile.ir : یافته‌های موسسات تحقیقاتی نشان می‌دهد که ظاهرا کاربران در سال گذشته میلادی، حتی در چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون، کمتر برای خرید گوشی‌های هوشمند اقدام کرده‌اند. بر اساس داده‌های اولیه بخش بررسی فصلی بازار جهانی گوشی‌های موبایل در موسسه پژوهشی IDC، بازار گوشی‌های هوشمند چین در سه‌ماهه منتهی به دسامبر سال گذشته میلادی در مقایسه با زمان مشابه سال ۲۰۱۶ افت سالانه ۱۵٫۷ درصدی و در کل سال ۲۰۱۷ کاهش ۴٫۹ درصدی داشته‌ هست. مطابق این گفته که در روز سه‌شنبه ۶ فوریه سال جاری میلادی (۱۷ بهمن ۱۳۹۶) منتشر شد، تولیدکنندگان در فصل چهارم در مجموع ۱۱۴٫۳ میلیون و در کل سال ۲۰۱۷ برابر با ۴۴۴٫۳ دستگاه گوشی هوشمند به بازار چین عرضه کرده‌اند.

IDC China Smartphone Market Report Q4 and Full Year 2017

طبق آمار منتشرشده IDC، پنج سازنده برتر در چین در مجموع ۷۵٫۶ درصد از سهم بازار را در سال گذشته میلادی به خود اختصاص داده‌اند. هواوی در بازار خانگی محبوب‌ترین برند در میان کاربران چینی بوده و با عرضه ۹۰٫۹ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۷ معادل ۲۰٫۴ درصد از سهم بازار را از آنِ خود ساخته هست. پس از هواوی، OPPO با عرضه ۸۰٫۵ میلیون اسمارت‌فون و سهم بازار ۱۸٫۱ درصدی و Vivo با ارائه ۶۸٫۶ میلیون گوشی هوشمند و سهم بازار ۱۵٫۴ درصدی، مکان‌های دوم و سوم را اختیار دارند. شائومی علاوه بر بازار جهانی، در چین هم شگفتی‌ساز بوده و با عرضه ۵۵٫۱ میلیون واحد گوشی هوشمند ۱۲٫۴ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده هست. جایگاه پنجم این فهرست متعلق به اپل هست که ۹٫۳ درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند را در چین به خود اختصاص داده و ۴۱٫۱ میلیون دستگاه اسمارت‌فون به بازار ارائه نموده هست. نکته جالب و عجیب آن که سامسونگ با وجود حضور در صدر جدول جهانی عرضه‌کنندگان گوشی هوشمند از دیدگاه IDC، در فهرست پنج فروشنده برتر اسمارت‌فون در کشور چین جایی ندارد.

IDC China Smartphone Market Report Q4 and Full Year 2017

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند چین در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ (عرضه به میلیون عدد)

تحلیلگران IDC دلیل افت کلی بازار چین در سال ۲۰۱۷ را ارتقای اندک در گوشی‌های سازندگان چینی می‌دانند. به گفته آنها بهبودهای صورت‌گرفته در اسمارت‌فون‌های تولیدی این شرکت‌ها آن اندازه نبوده که بتواند مصرف‌کنندگان را به خرید مدل‌های تازه ترغیب نماید. تای شیائوهان (Tay Xiaohan)، مدیر تحقیقاتی IDC در منطقه آسیا/اقیانوسیه، با اشاره به فشارهای وارده به فعالان کوچک‌تر این عرصه در کنار رشد پنج سازنده برتر، می‌افزاید که در سال جاری میلادی باید به چگونگی عملکرد پنج شرکت برتر تولیدکننده اسمارت‌فون و استفاده آنها از محصولاتی با قیمت بیش از ۲۰۰ دلار برای تشویق مصرف‌کنندگان توجه نمود.

IDC China Smartphone Market Report Q4 and Full Year 2017

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند چین در سال ۲۰۱۷ (عرضه به میلیون عدد)

کارشناسان IDC در ادامه به نکات کلیدی در مورد شرکت‌های اپل، هواوی، OPPO و Vivo و وضعیت آنها در بازار چین اشاره کرده‌اند:

اپل

اگر چه میزان عرضه سالانه گوشی‌های اپل در چین با کاهش مواجه شده هست، اما یافته‌های موسسه IDC نشان می‌دهد که این کمپانی تنها شرکتی هست که در بخش محصولات پیشرفته با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار در چین مسلط بوده هست. اپل در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۷، به تنهایی، ۸۵ درصد از کل عرضه‌ها را در این بخش به خود اختصاص داده هست. ظاهرا عرضه حجمی بالا از محصولات با قیمت بالا برای سازندگان چینی اسمارت‌فون میسر نبوده، اما اپل به وضوح پیشتاز این فضا بوده هست.

Apple iPhone X

اپل آیفون ۱۰

کارشناسان IDC در ادامه گفته خود اشاره می‌کنند که اگرچه آیفون ۱۰ به طور محدودی در اوایل ماه نوامبر عرضه شد، اما این محدودیت تأمین تا پایان سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۷ کاهش یافته هست. متوسط قیمت فروش اپل در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۷ با ۲۳٫۹ درصد رشد مواجه شده که عمدتا به سبب عرضه آیفون ۱۰ بوده هست. اما با آن که اپل در بخش محصولات با قیمت بالای ۶۰۰ دلار عملکرد خوبی داشته، آیفون ۱۰ عمدتا در شهرهای رده یک چین خوب عمل کرده هست. اگر چه آیفون ۱۰ به افزایش جذابیت آیفون کمک کرده، اما این مدل هنوز در دسترس اکثر مصرف‌کنندگان نیست. اگر اپل در سال جاری میلادی مدل‌های جدیدی عرضه کند که مشخصات و طراحی مشابه آیفون ۱۰ داشته باشند و در قیمت پایین‌تری عرضه شوند، وضعیت خود را در بازار بهبود خواهد بخشید؛ امری که می‌تواند به افزایش سهم این شرکت در بخش محصولات با قیمت بالای ۶۰۰ دلار نیز کمک کند.

هواوی

تحلیلگران IDC عقیده دارند که هواوی در پی آن هست که در بخش محصولات پیشرفته با قیمت بالای ۶۰۰ دلار با اپل رقابت کند. رشد هواوی در فصل چهارم ۲۰۱۷ عمدتا به دلیل عرضه قدرتمند اسمارت‌فون‌های این شرکت و نیز گوشی‌های زیربرند Honor در بخش محصولات با قیمت پایین‌تر از ۲۰۰ دلار بوده هست. به طور مشخص، مهم‌ترین نقطه قوت هواوی در حال حاضر داشتن سبد متنوعی از محصولات در تمام سطوح قیمتی شامل اسمارت‌فون‌های Honor، سری Nova و دیگر گوشی‌های هواوی هست. همچنین فروش ویژه روز مجردها در چین (۱۱ نوامبر) به حضور گوشی‌های زیربرند Honor این کمپانی در بازار کمک کرده هست.

Huawei Mate 10

هواوی میت ۱۰

با آن که سهم کلی هواوی در بخش محصولات پیشرفته با قیمت بالای ۶۰۰ دلار همچنان پایین هست، اما از ۲ درصد در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۶ به ۸ درصد در فصل چهارم ۲۰۱۷ رسیده هست. تحلیلگران IDC پیش بینی کرده‌اند که محبوبیت اسمارت‌فون‌های Mate 10 و Mate 10 Pro در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی، هواوی را به رقیب بالقوه اپل در بخش محصولات رده‌بالا با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار در چین تبدیل خواهد کرد. با توجه به مشکلات سامسونگ در بازار چین، هواوی توانسته با موفقیت به فضای سازندگان گوشی‌های اندرویدی پیشرفته وارد شود. گفتنی هست که هواوی سیاست قیمتی خود را به نحوی تنظیم کرده که قیمت پرچمداران این شرکت در هنگام عرضه پایین‌تر از قیمت گوشی‌های آیفون باشد.

OPPO و Vivo

شرکت‌های OPPO و Vivo تمرکز خود را روی بخش محصولات میان‌رده افزایش داده‌اند و سهم بالاتری از سبد محصولات آنها در مقایسه با سال ۲۰۱۶ به این بخش اختصاص یافته هست. نکته قابل توجه آن هست که کاهش تعداد مدل‌های OPPO و Vivo در بخش محصولات رده‌پایین باعث افت سالانه این دو شرکت در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۷ شده هست. اگر چه توجه بیشتر به گوشی‌های میان‌رده به رشد عرضه کلی این دو شرکت آسیب زده، اما متوسط قیمت فروش محصولات OPPO و Vivo به طور سالانه افزایش یافته هست. OPPO که در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۶ برترین فروشنده اسمارت‌فون در چین بوده هست، اینک از نظر میزان درآمد، پس از اپل در جایگاه دوم قرار دارد و پس از آن، هواوی و Vivo در مکان‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. از این رو، با آن که میزان عرضه OPPO کاهش یافته، اما درآمد کلی این شرکت با افزایش مواجه شده هست. 

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما